I 2011 købte jeg en Western Digital My Book Studio Edition II ekstern harddisk med 2 styk 2 TB harddiske i. Den kan enten konfigureres til at være én stor 4 TB harddisk eller som spejlede harddiske på 2 TB. Så langt, så godt.
For en måneds tid siden begyndte den så at “hikke” lidt i det og den medfølgende software fortalte mig, at den ene disk var ved at stå af. Jeg omkonfigurerede disken også gik problemet væk. Eller sådan så det ud fordi softwaren ikke længere brokkede sig, til gengæld var disken blevet enormt langsom. 3.5” disketter ville være hurtigere.
Jeg flåede diskene ud og satte dem hver især i en USB dock og ganske rigtigt var den ene disk helt død. Det var jeg selvfølgelig rigtigt ked af og ville gerne erstatte den døde disk, men jeg var ikke sikker på om jeg bare kunne købe en tilsvarende, nyere model harddisk og smide i, så jeg skrev til Western Digital support og forklarede problemet og spurgte hvad jeg kunne gøre ved det.
Til min store overraskelse tilbød de at holde mig skadesfri. De ydede 5 års garanti på selve enheden, selvom garantien på de enkelte harddiske var udløbet. De kunne ikke bare erstatte disken, da de ikke havde nogen på lager så de erstatter hele enheden med en spritny.
Det kalder jeg service 🙂